Det som er greit med flytekaier er at du ikke trenger å ta hensyn til tidevannet, den flyter med samme høyde over vannlinjen uansett. Dette gjør det forutsigbart for skipper å legge til og det er trygt å gå i land.
I motsetning til en flytemolo som skal ligge tungt og dypt i sjø for å dempe bølger, blir flytekaier tilrettelagt for de båtene som skal bruke kaien. Det kan for eksempel være:
Marina Solutions har levert og forankret flere spennende flytekai-prosjekter siden oppstarten i 2010. Skrogene i betong produseres normalt i tørrdokk, og tilpasses enten der eller ved kai. Betongkonstruksjonene har lang levetid i sjøvann. En flytekai som har designlevetid på 50 år, har sannsynligvis en reell levetid opp mot 100 år. De fremtredende fordelene med flytekaier er:
Fiskeri- og oppdrettsbransjen
Fartøyene innen fiskeri- og oppdrettsbransjen har utviklet seg til å bli større og mer avanserte de siste årene. Da er det på tide å skifte ut den gamle flytebryggen som er blitt for liten til å ta imot disse båtene, eller bygge ut havna. I samarbeid planlegger vi hvordan flytekaien skal være når gjelder fysiske mål og fribord (flytehøyde), men også hvilket utstyr som er nødvendig. Det kan være kran, drivstoffpumpe, kailister, fendring, stiger, pullere til fortøyning, vannposter, strømpullerter, skvettvern, belysning eller annet. Landganger eller gangveier leveres i ulike lengder og bredder og kan være kjørbare.
Hva ønsker du så å bruke kjelleren til? De fleste har behov for mer plass til oppbevaring og lager. Flere kunder har valg å installere vaskemuligheter, de har gjerne teknisk rom, tanker og arbeidsbenker.
Hurtigbåtkaier eller andre typer flytekaier
Ved passasjertransport og hurtigbåtferger er en flytekai en veldig smart løsning for å sørge for at de reisende kommer seg trygt i land. Vi har levert ulike flytekaier med god utforming til felles;
God løsning for fendring er viktig for å tåle at hurtigbåten legger seg til. «Det lille ekstra» er for eksempel lys under vannlinjen og design lysmaster. Flytekai med ladetårn/pantograf er en fremtidsrettet løsning for elektriske fartøy. Da kan teknisk rom være i kjelleren.
Ladekaier eller bunkringskaier
Batterielektriske eller hybride båter kan være løsningen på målet om utslippsfrie fjorder. Hvordan ladepluggen eller ladetårnet skal bli seende ut har vi ikke formening om, men at den kan plasseres på en flytekai gjør at ladepunktet blir konstant. Og kjelleren kan brukes til teknisk lager. Vi har levert en flytekai som skal brukes til lading av passasjerbåt.
Enn så lenge vil behovet for bunkring av drivstoff være nødvendig, og da kan en flytekai med kjeller være en god løsning.
Arbeidsflåter eller fôrflåter
Med et solid flytende fundament i betong kan du bygge det som trengs oppå for en effektiv drift i din bransje. Vi disponerer tørrdokker i lengde ca. 40, 60 og 90 meter, med bredde fra 12-21 meter. Vi har erfaring med påbygg, men vil gjerne komme i kontakt med deg for å diskutere detaljene. Nøl derfor ikke med å ta kontakt! (+47 70 30 08 90)
Turisme
Her er vel punktet som innebærer kreative løsninger og bruk av arkitekter for å tiltrekke seg turister til din lokasjon. Vollen Marina vil ha både båtgjester og landkrabber på besøk. Derfor har de valgt å ha dusjer, toalett, treningsrom og vaskerom i kjelleren på sin flytemolo, og arkitekttegnet servicebygg på dekket. Badstue og vinterbading er i vinden. En sjømatsrestaurant på sjøen må vel være en drøm?
PS. Vil du vite mer? Kontakt oss her!