Alle produkter
Hjem
Referanser
Kongelig Norsk Seilforening sin medlemshavn på Dronningen, Bygdøy

Kongelig Norsk Seilforening sin medlemshavn på Dronningen, Bygdøy

Januar 2021
Marina
Kongelig Norsk Seilforening Foto Christian Ruscetta KNS
Foto Christian Ruscetta KNS

Marina Solutions er stolt leverandør av den nye medlemshavna til Kongelig Norsk Seilforening på Bygdøy! Anlegget består av omtrent 550 båtplasser medregnet plasser på endebryggene.

Leveransen

  • 1,6 km rennebrygger

Kunde

Kongelig Norsk Seilforening

Lokasjon

TRINN 1 FERDIGSTILT MARS 2020 - TRINN 2 FERDIGSTILT JANUAR 2021

BRYGGEMODELL

Brygge A, Promenadebryggen, er nesten 400 meter lang og 4,3 meter bred. På den ene siden er det montert på 10 og 12 meter lange utriggere til omtrent 70 båtplasser. På den andre siden er det er koblet på åtte bryggepirer med i overkant av 400 båtplasser. Alle betongbryggene er av type `rennebrygge´. Denne bryggemodellen er støpt med to dype renner på hver side i bryggens lengderetning. Rennene er 130mm dype og det er dermed meget god plass til strømkabler og vannledninger. Kablene og rørene i rennen skjules ved å legge rennelokk i aluminium over. Service- og vedlikeholdsarbeidet i årene som kommer vil bli betraktelig forenklet på grunn av denne løsningen. Havnen ser pen og ryddig ut, og man unngår mulige snublefarer.

Promenadebryggen har innstøpte varmekabler ved landgangen. Dette er gjort av sikkerhetsmessige hensyn, for å hindre dannelse av is i overgangsområdet mellom aluminium og betong.

Bryggen ved Broen er en 80 meters lang bølgebryter med skjørt. Her er det også montert på utriggere og fortøyningsbommer i 10 meters lengde.

UTSTYR

Utriggere og fortøyningsbommer er produsert i galvanisert stål, har lukkede hjørnefelt og sklisikkert dekke. Med åpen konstruksjon og hullrister, gir dette god drenering av sjøvannet. Enkelte av utriggerne har røde fenderkasser hvor det ligger en redningsleider under. Når havnen er full av båter er dette en smart løsning for selvberging. Bryggene er også utstyrt med SOS-poster utover anlegget.

FORANKRING OG INSTALLASJON

Våre montører med kranbåt og monteringsflåte har installert og forankret anlegget. Marina Ocean har dekkskran med 50 tonn-meter kapasitet, samt ankervinsj, gode lugarer og oppholdsrom for mannskapet.

-Dette prosjektet er et av de største marinaprosjektene vi har levert, kan prosjektleder Jan-Erik Fremmerlid fortelle. -Når et anlegg er skreddersøm, dukker det alltid opp utfordringer som må løses langs med. Anlegget består av 1,6 km rennebrygger, vi har hatt 8 anløp med fraktebåt og vi har håndtert problematikk forbundet med vinter og korona-pandemien. Jeg vil berømme KNS sitt styre og spesielt havnesjef Einar Galtung-Døsvig for et godt samarbeid.

Vi gratulerer Kongelig Norsk Seilforening med ny fremtidsrettet havn, og takker for tilliten og samarbeidet!

INFORMASJON

Kongelig Norsk Seilforening er Norges største seilforening og har rundt 4 000 medlemmer. KNS er tilsluttet Norges Seilforbund (NSF). Foreningen har sin egen medlemshavn beliggende på Bygdøy i Oslo, også kjent som Dronningen.

Marina Solutions er ledende totalleverandør av flytende havneanlegg. Selskapet er lokalisert på Sunnmøre og har egen sjøentreprise som jobber langs hele kysten.

 

Lignende prosjekt

Hank C3 B8 Yacht club rennebrygger fra Marina Solutions h C3 B8y standard 27

Gressvik

Hankø Yacht Club- skreddersydd havn

Høy standard på Hankø med skreddersydde rennebrygger og vinkelendring!

Agnes Utvikling Stavern

Stavern

Sjøparken Stavern - ny marina

Marina Solutions har levert og installert betongbrygger til Sjøparken Stavern. Sjøparken er et unikt utbyggingsprosjekt med sjøfrontboliger og nærhet til sjøliv, friluftsmuligheter, by, kunst- og næringsliv. En bryggepir montert på stag ble levert i fjor, mens den andre flytebryggen ble ferdig forankret før sommeren 2021.

Floating piers Mowi Feed Aver C3 B8ya rennebrygger Foto Matthew Baker Watkins 6

Averøy

Rennebrygger til Mowi Feed sitt forskningsanlegg på Averøya

På Averøya, Nordmøre, har Mowi Feed AS et forskningsanlegg hvor de driver utvikling av laksefôr. Bryggene ut til merdene, hvor de forskjellige fôrtypene blir testet, ble installert på 80-tallet. På grunn av svekkelser av konstruksjoner og rustangrep var det på tide med en utskifting.